mandag den 26. oktober 2009

Det må jeg godt, for jeg er nemlig på barsel!

Jeg har en last. Det nærmer sig et dagligt misbrug. Selv ikke den konstante støvregn, der gjorde Amager grå og fugtig i dag kunne holde mig væk. Der findes en lille kaffebar ikke så langt fra hvor jeg bor, hvor de drister sig til at sælge helt utroligt lækre flødeboller (I ved, dem med tyk, mørk chokolade og marcipanbund, og skum som en lille smag af himlen). En café latte + en af disse sataner koster tilsammen 40 kr., så hvordan siger man nej? Jeg har ikke lyst til at regne ud, hvor mange penge jeg hidtil har lagt i den lille biks, men jeg er ret sikker på, at jeg er med til at holde dem i gang. Jeg gør det faktisk kun, fordi jeg gerne vil støtte op om små, lokale initiativer...
Når jeg så har købt denne menu, er det over på min bænk på den nærliggende kirkegård og frådse i sødmælks-latte, flødefanden og lækker læsning.
Lige nu er det Sophie Dahl's "Voksentid". Og dyrk lige denne fødselsbeskrivelse derfra:
... Han travede frem og tilbage derinde i syv timer, mens jeg skreg og pressede, pressede og skreg, og der eksisterede ikke andet i hele verden end dig og mig og denne utrolige smerte, der føltes, som om den var af en anden verden, men jeg blev ved med at minde mig selv om, hvor levende jeg var, hvor utroligt stærkt, jeg ønskede mig at få dig...
Nogle gange er det sgu' meget dejligt at være på barsel!

4 kommentarer:

  1. Min kaffebutik har kaffe og Crossiant til 40. Eller kaffe og kage til 50. Meget farligt og meget hyggeligt. Ikke så godt for økonomien eller taljen...

    SvarSlet
  2. Hej Astrid. Er lige stødt ind i din blog og tak for den. Det er så befriende og dejlig læsning og for første gang længe føler jeg god genkendelse; det er jo sådan det er! For en god ordens skyld må jeg hellere skrive at jeg er førstegangsmor på barsel uden børn i vennekredsen (og ovenikøbet på studerende med bopæl på amager)
    Hvor er den kaffebar? Får nu ustyrlig trang til lige netop sådan en flødebolle med tyk, tyk skal og marcipanbund...savl...
    - Sofie

    SvarSlet
  3. Line: Man kan jo ikke selv gøre for det, så!

    Sofie: Hej Sofie, og velkommen til;-) Den ligger klemt inde mellem Nordea og en Genbrugsbutik først på Amagerbrogade. Men pas på, det er svært vanedannende!

    SvarSlet
  4. Jeg drømte mig lige tilbage på barsel :-) Dét var tider!
    Og fedt citat: ...hvor levende jeg var ..." Ja, sgu! Levende. Fedt ord, som jeg ikke ikke selv havde sat på en fødsel, selvom det er ret indlysende.
    Har i øvrigt lige meldt mig som fast læser på din blog ;-)
    Polka

    SvarSlet