mandag den 31. januar 2011

Røde strømper?

Når man flytter, er der mange ting, der pludselig bliver tydelige. Steder på gulvet i den gamle lejlighed, som aldrig er blevet vasket, forsvundne ting, der pludselig dukker op og også mere abstrakte ting som fx kønsroller. Siden vi er flyttet, har Morten næsten uden ophør haft et eller andet aggregat til at opskrue, nedslibe eller på anden vise ordne hylder/vægge/gulve i hånden. Jeg har end ikke rørt ved boremaskinen. Det har jeg faktisk ikke de sidste 9 år, hvor vi har været sammen. Til gengæld har jeg sat køkkenting, tøj og børnenes alt muligt i system. Jeg har passet børnene, mens farmand har boret, gjort rent efter boringerne og sørget for at vi da lige fik fyldt op i både køle- og rengøringsskabet. Og jeg har sidst men absolut ikke mindst sørget for at skamrose min mand, som jo er lige ved at revne af stolthed over hver velplacerede rawplug. "Jamen, tænk at noget kan sidde så lige!"
Nu er vi på plads, hverdagen kører, og ungerne glade for deres institution. Hvor man skal have eftermiddagsmadpakke med. Gæt hvem der smører den - hver dag? Og da vi sidste lørdag skulle til stort anlagt udklædningsfest i selvsamme institution, hvem mon så sørgede for udklædning til alle - også manden - samt at købe ind til, lave og huske den obligatoriske ret til ta'-selv-bordet?
Vi har såmænd ikke talt om fordeling af arbejdsopgaver, ork nej, det kommer helt af sig selv. Hvorfor egentlig? Principielt set synes jeg det må være sjovere at lege med bore- og slibemaskiner end at rydde op efter legen. Og madpakken, mon ikke den ville blive helt ok, hvis manden smurte den? Det kunne nu altså være lidt sjovt at bytte roller engang i mellem, tage de røde strømper på, smække benene op på bordet og afkræve manden et svar på, hvornår vi skal spise.

1 kommentar: